Att tjäna pengar på sin musik idag

Att lyckas leva på sin musik är en ren konst och ser lite annorlunda ut idag än vad det gjorde förr i tiden. Musikbranschen har genom åren genomgått enorma förändringar. Något som en gång kändes som en självklar del som en artist, som att kunna leva på att sälja skivor, är inte längre en självklarhet.

Få artister tjäna pengar på sin musikklarar sig på att endast sälja skivor. Konserter och festivaler Med en minskad försäljning på skivor har det blivit desto viktigare med konserter och festivaler. För där sker fortfarande något som inte går att ladda ner eller få på annat vis, den där livekänslan. Konserter och festivaler är populärare än någonsin och enligt Musiksverige.se brukar de generellt stå för hälften av alla musikintäkter.

Spotify och andra streamingtjänster Populariteten bland Spotify och andra streamingtjänster har vuxit sig stor under de senaste åren. Spotify har bidragit med att den tidigare musikförsäljningen har minskat avsevärt, men det är inte så illa som många tror. De nya streamingtjänsterna är garanterat här för att stanna och för den som vet hur det ser ut finns det stora summor att tjäna. Spotify är en tjänst där artister tjänar pengar per spelad låt, där förtjänsten ligger på runt 4-6 euro per spelad låt.

Summan räknas ut och avgörs av en del olika variabler, till exempel antal streamingar en artist har. I mars 2016 var det över 30 miljoner prenumeranter och i juni 2016 var det över 100 miljoner aktiva användare. Med över 30 miljoner låtar och med en tillgänglighet i 59 länder världen över tjäna pengar på sin musikgår det att säga att det har en stor spridningskraft. Som artist är det därför viktigt att tänka mer långsiktigt än vad de kunde göra förut. Förut kom de stora pengarna när albumet släpptes och då skivförsäljningen var som rikast, nu handlar det snarare om att få in royalties på sina populära låtar under hela din livstid.

Med flera trogna och hängivna fans kommer det gå upp i liknande intäkter som en Itunesförsäljning. En annan fördel med Spotify är att artisten exponeras för provlyssnade, vilket leder till gratis marknadsföring för artisten. Marknadsföring är vitalt Idag är det viktigare än någonsin att marknadsföra sig själv som artist och sticka ut i mängden. Det skadar inte att vara aktiv i sociala medier. Ett fan får chansen att se dig på fler ställen och att även nå ut till de som kanske inte är aktiva på alla plattformar. Är du en duktig marknadsförare kommer fler att känna till dig och aktivt söka upp din musik.